luni, 16 mai 2011

Despre Mijloacele de transport


Mijloacele de transport se pot se pot împărţi în trei categorii principale: terestre, navale, aeriene.

        Mijloacele de transport cele mai rapide sunt cele aeriene, iar cele mai ieftine, dar şi lente, sunt cele navale.

        1. Mijloacele de transport terestre sunt rutiere (pe şosele) sau feroviare (pe şine de cale  ferată).
        Prima revoluţie în domeniul transporturilor a reprezentat-o roata, inventată acum 5000 de ani (primele roţi erau formate din bucăţi de lemn asamblate).
        Cea mai lungă autostradă din lume este Panamericana, a cărei lungime depăşeşte 24 000 km.Ea începe în Alaska (la marginea nordică a continentului american) şi continuă (cu o întrerupere la mijlocul continentului) până în Brazilia.
        Cea mai mare parcare din lume se află în Canada la Edmonton, având 20 000 de locuri.
        Cele mai simple şi ieftine mijloace de transport rutiere sunt bicicletele, servind transportului persoanelor pe distanţe mici, având avantajul de a se strecura uşor prin zone foarte aglomerate.
        Motocicleta este o maşină “motorizată” pe două roţi. Vitezele cu care ele se deplasează sunt similare celor cu care se deplasează un automobil, având avantajul gabaritului redus. Astfel, cu motociclete rapide, poliţiştii se pot strecura prin blocajele de circulaţie la locul unor eventuale accidente, pot deschide drumul maşinilor de salvare, ori pot cere ajutor prin radio.
        Automobilele sunt rapide şi confortabile, fiind destinate transportului de persoane pe distanţe medii. În funcţie de necesităţi, ele capătă forme, dimensiuni şi funcţii variate. Au apărut astfel maşinile de teren, echipate cu roţi mari. Pentru a tracta o rulotă e nevoie de un motor puternic. Maşinile sport sunt joase şi alungite, pentru a fi mai rapide. O maşină break are mai mult loc pentru bagaje. Pentru transportul particular în oraşe se folosesc taxiurile, în timp ce automobilul de oraş este mai mic, cu avantajul de a se strecur şi gara uşor.
        Pentru transportul în comun de persoane în oraşe şi în afara acestora se folosesc troleibuze, autobuze, autocare (pentru călătorii lungi).
        Pentru transportul rutier de mărfuri se folosesc camioanele, utilate cu remorci specializate în funcţie de tipul de marfă pe care trebuie să-l transporte. Există astfel camioane-cisternă pentru transportul de produse petroliere, gaze lichefiate, lapte ori produse chimice. Sunt remorci frigorifice, destinate în special transportului de alimente, dar şi a unor produse chimice ce necesită condiţii speciale de transport fiind uşor inflamabile. Există camioane care pot transporta lemn, utilate cu o macara proprie pentru încărcarea trunchiurilor copacilor transportaţi. Sunt şi remorci supraetajate, pe care se pot transporta autoturismele de la fabrică la punctul de vânzare. Pentru traseele foarte lungi de marfă se folosesc autotrenuri, trăgând una sau mai multe remorci.
        Asemenea vehicule grele pot fi utilate special ca maşini de intervenţie: maşini de salvare sau de pompieri.
        Există şi maşini construite special pentru alte destinaţii, folosite în agricultură (diverse tipuri de tractoare ori maşini agricole), sau în construcţii: macarale, buldozere, autocamioane basculante, screpere, gredere (pentru nivelarea solului), maşini de asfaltat, compactoare cu cilindri (pentru tasarea asfaltului).
        În lume există acum peste 400 de milioane de maşini.
        Transporturile rutiere se fac pe şosele. S-au construit milioane de km de autostrade, unele străpungând munţii prin tunele, sau fiind construite pe viaducte peste văi sau cursuri de apă, pentru a scurta traseele.

Transporturile pe şine.

        Trenurile de călători pot fi rapide, parcurgând sute de kilometri fără oprire, sau trenuri personale,care nu merg nici atât de departe nici atât de repede. Multe trenuri au în componenţă şi vagoane de poştă.
        În Franţa circulă cel mai rapid tren de pasageri din lume, care se deplasează cu mai mult de 300  km pe oră. El are tracţiune electrică.
        Alte tipuri de trenuri, sunt cele acţionate de aburi, folosite încă în unele ţări (India), cele acţionate de motoare Diesel, unde prin arderea motorinei se produce electricitatea care alimentează motorul. Trenurile cu cremalieră sunt proiectate pentru a urca terenurile foarte înclinate. Dinţii unei roţi centrale se prind între dinţii unei a treia şine, cremaliera, evitând orice alunecare.
        Metrourile sunt trenuri subterane care transportă orăşenii pe sub străzile aglomerate ale oraşelor. În unele şări există monoraiuri: vehicule care se deplasează pe o singură şină. Unele din ele sunt suspendate, astfel că se câştigă spaţiu, altele se deplasează pe sol.
        Trenurile de marfă pot trage până la 150 de vagoane diferite, care se asamblează într-o gară de triaj. Există vagoane cisternă, vagoane port-containere, vagoane-pâlnie, vagoane pentru cărbune, vagoane-platformă, vagoane platformă pentru automobile, vagoane pentru cereale.
        Prima linie de cale ferată publică a fost dată în folosinţă în Anglia, în 1825. Un tren cu aburi,cu 33 de vagoane,transporta călătorii cu o viteză de 24 Km / h.
        Primul metrou a fost inaugurat la Londra în 1863. La început, se foloseau locomotive cu aburi. De aceea, tunelurile erau întotdeauna pline de fum!
        Recordul de viteză cu trenul este 515 Km / h. El a fost realizat de trenul de mare viteză francez în 1990. Această vitezăar putea fi depăşită de aceea a trenurilor cu sustentaţie magnetică, menţinute pe linie prin magneţi.
        Calea ferată cea mai lungă măsoară mai mult de 9 400 km. Ea leagă Moscova, capitala Rusiei, de portul Nakohdka, se la Marea Japoniei.              
1.     Transporturile navale : - maritime
 -  fluviale
        În funcţie de necesităţile de transport, există o mare varietate de nave, pentru pasageri, transport marfă, ori utilitare, cu mijloace de propulsie diferite şi gabarit extrem de diferit.
        Într-un port, navele de marfă sunt dirijate până la chei cu ajutorul remorcherelor, pentru a putea fi încărcate sau descărcate cu macaralele aflate pe ţărm. Pentru a se putea menţine o adâncime suficient de mare a apei, lucreză în porturi un tip de navă utilitară numită dragă.
        Prima călătorie în jurul lumii a fost făcută de Fernando de Magellan, în 1519, cu o flotă de 5 corăbii. Ea a durat aproape trei ani şi a făcut dovada că Pământul este sferic.
        Cu aproape un secol în urmă, cele mai rapide vase cu pânze erau cliperele. Ele puteau traversa Atlanticul în douăsprezece zile. Astăzi, pacheboturile cele mai rapide îl traversează în trei zile şi jumătate.
        Cea mai mare navă din lume este petrolierul gigant Seawise Giant, al cărui tonaj este de 564 739 t. Cel mai mare pachebot este Norway, lung de 315 m.

2.     Transporturile aeriene.

        Apărute la începutul secolului XX, primele avioane cereau mult curaj şi îndemânare pentru a le pilota. În acea vreme, ele nu erau nici rapide, nici încăpătoare.

        Primul zbor cu aeroplanul a fost realizat în 1903, de către Orville şi Wilbur Wright.

        Louis Bleriot a fost primul pilot care a traversat canalul Mânecii, în 1909.
        Charles Lindbergh arealizat prima traversare a Atlanticului, singur şi fără escală, în 1927.
        În 1933, Wiley Post a fost primul pilot de avion care a făcut singur turul lumii. A parcurs     25 000 km în 7 zile, 18 ore şi 49 de minute.
        Acum şi transporturile aeriene sunt foarte diferite, în funcţie de necesităţi: pentru transport de călători, marfă, avioane utilitare , ori militare.
        Armata aerului are avioane speciale. Avioanele sale de vânătoare şi bombardierele sunt extrem de rapide şi pot să decoleze de pe puntea unui vapor. Harrier-ul poate să decoleze chiar vertical !
        În 1986, doi piloţi au realizat primul zbor în jurul lumii fără escală, în 9 ore, 3 minute, 44 secunde.
        Cel mai greu avion din lume este Antonov-ul An 225. Acest avion rusesc cântăreşte 508 tone.
Cel mai rapid avion din toate timpurile este X-15 A-2. Acest avion cu motor-rachetă american a atins în 1967 viteza de 7 274 km / h.
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu