Cipru e ca un miez de floare, având drept
petale două mări – Egeea şi Mediterana –- şi trei continente – Europa,
Asia şi Africa. O floare aşezată în glastră, la confluenţa lumilor,
într-o fereastră (deschisă) a istoriei.
Unii o asemuiesc cu o
roză a vânturilor, dar eu aş spune că este doar axul acestei roze,
punctul central, în jurul căruia se învârt paletele împinse de vânt.
Călătorul percepe, în viteză, foarte puţin din acest timp "vânturat"...
Câteva clipe, doar, smulse trecutului, ofrandă viitorului.
La intersecţia lumilor, a culturilor şi a civilizaţiilor care au
străbătut opt milenii de istorie, Insula Afroditei şi-a sfinţilor, a
pădurilor de cedri şi-a mozaicurilor antice (foto 1, 2 şi 3), leagănul
viţei-de-vie (şi-al vinului parfumat), insula pe care s-au refugiat, o
vreme, Cavalerii Ioaniţi (lăsând în urmă semnele crucii cu patru braţe
cu capete despicate şi tehnica filigranului de argint) şi pe care şi-a
găsit adăpost "roza damaschina", trandafirul cu 32 de petale, din care
se fac dulceţuri şi parfumuri – Cipru e unul dintre cele mai
tulburătoare teritorii mediteraneene pe care merită să le explorezi
într-o viaţă de om. Iar dacă anticii spuneau "et in Arcadia ego", merită
azi să rosteşti: "Şi eu am fost Cipru"...
Unii se vor duce poate pentru plajele perfecte, alţii pentru munţii
înalţi de aproape 2.000 de metri, împăduriţi până-n vârf, parfumaţi
de-atâtea plante aromatice câte cresc pe pajiştile lor. Un prieten nou,
care ţine, pe lângă Paphos, tarverna "Seven St. Georges" (numită aşa
după cele şapte biserici din preajmă, închinate Sfântului Gheorghe),
George al VIII-lea, cum îmi place să-i spun, a înfiinţat chiar, în
cârciumioara sa, o... Academie, unde cercetători, profesori universitari
şi pasionaţi vin să studieze cele câteva zeci de plante endemice de pe
munţii ciprioţi care – cândva mai mult, azi mai puţin – dau gust
bucatelor şi băuturilor locale. Ceva mai departe, în munte, la
Mănăstirea Kykkos (foto 6), călugărul Dionyssios, vinarul şi
licoristul-şef al sfântului aşezământ, face vinul mănăstiresc şi celebra
Zyvania roşie, "rachiul" cipriot, aromat cu scorţişoară şi cu alte
câteva ierburi, a cărui reţetă, de o mie de ani, numai călugării din
munte o ştiu (mă rog, Zyvania se face acum peste tot în insulă, însă
combinaţia perfectă de ierburi aromatice numai acolo, la Kykkos, se
cunoaşte).
De fapt, dacă tot am amintit de Kykkos, să mai rămânem puţin acolo.
Să intrăm în biserică şi să ne închinăm icoanei Maicii Domnului,
pictată, după legendă, chiar de Sfântul Evanghelist Luca. Vă dau un
sfat: să nu încercaţi nici măcar un colţ să ridicaţi din acoperământul
de catifea grea, brodată cu fir de aur şi argint, care acoperă icoana,
lăsând vederii profane numai mâna care sprijină trupul Fiului lui
Dumnezeu. Sărutaţi dreapta Maicii Domnului şi spuneţi-vă, în gând,
rugăciunea. Mulţumiţi-vă cu cât vi se arată din icoană, căci
altminteri... veţi orbi. Aşa cum, după legendă, ar fi orbit mai mulţi
dintre cei care au încercat să vadă chipul Fecioarei, chiar dacă au fost
prelaţi înalţi sau guvernatori.
Icoana cea veche nu-i singura "avere" a Ciprului. Iată, nu mai puţin
de zece biserici din perioada bizantină, aflate în Munţii Troodos, se
află pe lista UNESCO. În strania biserică de piatră cu două acoperişuri
(foto 5), din apropiere de Kakopetria, am intrat şi eu cu puţină vreme
în urmă. Închinată Sfântului Nicolae şi datând de aproape o mie de ani,
Biserica Agios Nikolaos tis Stegis îşi devoalează, puţin câte puţin,
secretele. Picturile ei murale, datând din cinci secole – XI, XII, XIII,
XIV şi XVII – sunt, practic, un adevărat curs de istorie a picturii
bizantine. La numai câteva zeci de kilometri distanţă, în acelaşi areal
montan, în Kalopanagyotis, în fertila vale a Marathusei, un alt monument
UNESCO, vechi de un mileniu, te aşteaptă să-l vizitezi. Mănăstirea
închinată Sfântului Ioannis Lampadistis, aveam să constat, e locuită
încă.
Stareţul mănăstirii mi-a dat, cu greu, învoire să fotografiez, "fără
blitz", interiorul uneia dintre cele trei biserici lipite una de alta –
situaţie unică, mai ales că una dintre ele, la origini, fusese catolică –
şi percepute astăzi drept o singură biserică, dar cu trei altare...
M-am nimerit în mănăstire la ceasul la care un grup de restauratori de
pictură bisericească (veniţi din toată Europa) se afla în toiul unui
simpozion. O şansă uriaşă să aflu informaţii care, altminteri, sunt
inaccesibile profanilor. Şi aici, ca şi la Kakopetria, peste valea
râului care a săpat adânci canioane în piatră, satul îşi duce şi el mai
departe o existenţă milenară. La Kalopangyotis se restaurau, încă, vreo
câteva case, pentru ca turiştii să poată trăi, în condiţii de confort
contemporan, dar în locuinţe "croite" acum câteva sute de ani. Şi tot
acolo, în satul milenar din munte, aveam să descopăr (căci izvoarele
balneare o permit) cel mai modern SPA din Cipru...
Fie şi numai această istorie a monahismului cipriot şi ar fi de ajuns
să mă convingă să mă reîntorc în ţara aceea de piatră şi suflet. Tot
aşa cum satele tradiţionale (foto 9 şi 10), excelent prezervate – chiar
dacă, poate, pentru gustul meu, prea mult tributare turismului – aduc
plusul lor de frumuseţe şi atractivitate... exotică. La Kakopetria,
Gyannis Artistiditis, cel care "ţine", peste apă, copleşitorul "Han al
Morii" ("Mylos"), îmi istoriseşte cum satul – astăzi aflat sub protecţia
legii patrimoniului cipriot, risca să fie distrus de dragul
modernizării. "Am luptat foarte mult cu cei din Consiliul Local ca să-i
conving să păstreze partea veche a satului. I-am chemat şi pe arheologi,
pe istorici...
Trebuia să demonstrăm că satul e parte din patrimoniul insulei, şi
nici aşa nu cred că am fi reuşit... dacă..." Dacă de undeva, din Olimp,
zeiţa Atena, protectoarea din vechime a locului, nu şi-ar fi arătat
faţa. Totul e salvat datorită unei descoperiri arheologice în zonă,
precum şi vechii legende a "pietrei negre", piatra Afroditei, în jurul
căreia, din Antichitate, se desfăşura un adevărat ritual al cuplurilor
tinere.
Şi fiindcă am amintit de Afrodita, de Antichitate, de vestigiile
trecute, să mă întorc la malul Mediteranei, acolo unde, din spuma mării,
s-a născut Afrodita. Stânca Afroditei (foto 7), cea pe care a pus
întâia dată piciorul, se zăreşte şi astăzi, fiind un adevărat punct de
pelerinaj pentru îndrăgostiţi şi... turişti. Poate e puţin prea mult
exploatată această imagine a Afroditei, o grămadă de locuri sunt legate
de numele ei, aşa cum este o superbă cascadă, care se varsă într-un lac
de smarald îngheţat numit... Baia Afroditei (foto 8).
Vorbeam de Afrodita, de Atena – de Dyonissos, chiar, zeul vinului bun
– însă insula aceasta mai are o legendă frumoasă de spus, cea a
naşterii zeilor gemeni, Apolo şi Artemisa. Mi-a fost îngăduit să mă
bucur – aproape din întâmplare, căci situl arheologic de la Kato Paphos
nu fusese de la bun început în traseul meu – de splendida imagine a
întâlnirii dintre Leda şi lebăda care-l întruchipa pe Zeus. Splendidul
mozaic (foto copertă), descoperit "aproape fără vrere" (cum îmi
istorisea ghidul muzeului) – ca toate marile descoperiri – e atât de
bine păstrat, încât de departe le eclipsează pe celelalte. Şi de ce n-ar
fi aşa, când fiul Ledei şi-al stăpânului zeilor a fost chiar... Zeul
Soarelui? Lui Apolo, grecii din vechime, locuitori ai insulei, i-au
înălţat temple (precum sanctuarul lui Apollon Ylatis – foto 4) şi i-au
închinat jertfe. Şi se pare că zeul n-a rămas deloc insensibil, iar
ocrotirea lui se simte şi azi...
Dantele de bumbac, dantele de argint
La
Omodos, în căutarea unui cadou potrivit, am intrat într-un magazin unde
se vindeau "lucruri de mână": feţe de masă, mileuri, cuverturi, lucrate
cu croşeta sau cu acul, dantelărie care, în funcţie de locul din insulă
în care te afli, are amprente aparte. Aşa mi-a fost dat s-o cunosc, la
Omodos, pe Maria, bătrâna cipriotă care-mi dezvălui, cu o blândeţe
superbă, secretul mileurilor lucrate cu acul (cu acul, da, nu cu
croşetul!), din mii şi mii de noduri. N-aş fi avut atât de multă răbdare
nici dacă aş fi venit pe lume în chip de... Penelopa. Însă femeile
satului cipriot au ştiut dintotdeauna să ţeasă la război, să coase, să
închipuie minuni dantelate...
Îmi arată, într-o ramă din perete, o frumoasă bătrână, cu haine
negre, lucrând la rându-i un mileu, cu motivul spiralei şi-al rozei
vânturilor. "E mama mea", îmi zice, nu fără o umbră de mândrie. "Are 90
de ani. Fotografia aceasta e făcută acum doi ani, pe când încă mai lucra
la dantelă. La noi, femeile aşa sunt, vrednice"... O admir lucrând –
aveam să admir, în mai multe sate cipriote, astfel de femei cu mâini
dibace. Şi admir, deopotrivă, dantelăria cealaltă, de argint, pe care
ştiu să o facă numai unii dintre bărbaţii insulei. Se spune că secretul
prelucrării argintului în filigran l-au adus pe insulă Cavalerii Ioaniţi
(sau Ospitalieri), tot ei l-au dus pe Rodhos, apoi pe Malta. De aici,
mi se explică, similitudinile dintre modelele de pe cele trei insule din
largul Mediteranei.
"Petra tou Romiou" – locul considerat a fi cel al naşterii Afroditei
(deşi în traducere înseamnă: "stânca grecului") – rivalizează cu o altă
plajă din Mediterana, situată pe Insula Kytherei, care are ca referinţă
aceeaşi legendă: Geea, Mama-Pământ, sătulă de infidelităţile soţului ei
Uranus (Cerul, Universul), i-ar fi cerut fiului lor, Cronos (sau Timpul)
să-şi mutileze tatăl: să-i taie organul reproducerii şi să-l arunce în
mare. În locul acela ar fi apărut o spumă albă, din care, apoi, a ieşit
deasupra valurilor Afrodita. Cam dură mitologia asta grecească! Dar
poate că stâncile din Cipru sunt mai degrabă legate de o altă poveste,
cea a lui Digenis Akritas – fiul unei prinţese bizantine şi-al unui emir
arab convertit la creştinism, erou al scrierilor medievale timpurii –,
care, între altele, ar fi înălţat munţii Ciprului, trăgând pământul cu o
mână, şi-ar fi aruncat o stâncă în mare, ca să omoare un balaur (după
unii) ori nişte fioroşi piraţi sarazini (după alţii).
Leda şi Lebăda
Vorbeam
de Afrodita, de Atena – de Dyonissos, chiar, zeul vinului bun – însă
insula aceasta mai are o legendă frumoasă de spus, cea a naşterii zeilor
gemeni, Apolo şi Artemisa. Mi-a fost îngăduit să mă bucur – aproape din
întâmplare, căci situl arheologic de la Kato Paphos nu fusese de la bun
început în traseul meu – de splendida imagine a întâlnirii dintre Leda
şi lebăda care-l întruchipa pe Zeus. Splendidul mozaic (foto copertă),
descoperit "aproape fără vrere" (cum îmi istorisea ghidul muzeului) – ca
toate marile descoperiri – e atât de bine păstrat, încât de departe le
eclipsează pe celelalte. Şi de ce n-ar fi aşa, când fiul Ledei şi-al
stăpânului zeilor a fost chiar... Zeul Soarelui? Lui Apolo, grecii din
vechime, locuitori ai insulei, i-au înălţat temple (precum sanctuarul
lui Apollon Ylatis – foto 4) şi i-au închinat jertfe. Şi, se pare că
zeul n-a rămas deloc insensibil, iar ocrotirea lui se simte şi azi...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu